Letíte čoskoro na dovolenku? 7 rad, ako získať odškodnenie za omeškaný či zrušený let

Omeškal sa vám alebo zrušil váš let a nevedeli ste, ako správne postupovať, aby vám bolo vyplatené odškodnenie? Alebo sa na cesty iba chystáte a chcete byť na nepríjemnú situáciu na letisku pripravení? Poradíme vám, ako najlepšie postupovať, aby ste ľahko získali odškodnenie za omeškaný či zrušený let. Kompenzácia za komplikácie v leteckej doprave sa pohybuje od 250 do 600 € na osobu. Pozor! Reklamovať omeškaný let môžete až 2 roky spätne!

1. Uschovajte si doklady k letu

Starostlivo si uschovajte či uložte všetky letenky, palubné vstupenky a ďalšie doklady k letu. Na pôvodných letenkách je uvedený čas plánovaného odletu. Na nových letenkách či palubných vstupenkách, ktoré často k omeškanému či zrušenému letu dostanete, je informácia, kedy skutočne k letu došlo.

2. Odfotografujte si tabuľu

Urobte fotografiu odletovej letiskovej tabule, ktorá vás na omeškaný či zrušený let upozornila. Získate tak pádny dôkaz, že k omeškaniu či zrušeniu skutočne došlo.

3. Vyžiadajte si potvrdenie na letisku

Priamo od letiska si vyžiadajte potvrdenie o omeškaní či zrušení letu. O doklad môžete požiadať tak na letisku, z ktorého s omeškaním odlietate, tak na letisku príletu. Z potvrdenia by malo byť jasné, o koľko sa let oneskoril, prípadne, že bol zrušený. Ak doklad obsahuje aj dôvod omeškania či zrušenia a nie je ním mimoriadna okolnosť, máte takmer vyhraté. Z praxe však, bohužiaľ, vieme, že dôvod na potvrdení väčšinou chýba.

4. Opýtajte sa na dôvod

Nič nedáte za to, keď sa na dôvod omeškania či zrušenia opýtate priamo leteckého dopravcu, u ktorého komplikácia vznikla. Ak vám potvrdí, že príčinou je technická porucha, zvyšuje sa pravdepodobnosť, že bude letecká spoločnosť vyplácať odškodnenie dobrovoľne.

Ak vám však ako dôvod uvedú mimoriadnu okolnosť, ešte nevešajte hlavu. Pri omeškaní či zrušení letu pre mimoriadne okolnosti totiž podľa nariadenia EÚ dopravcovia nemusia cestujúcich finančne odškodniť, na tento dôvod sa preto často neoprávnene vyhovárajú.

5. Použite sedliacky rozum

Neverte všetkému, čo vám letecká spoločnosť o omeškaní či zrušení tvrdí. Ak ako dôvod omeškania či zrušenia letu uvádza nepriazeň počasia, no vonku je azúrová obloha a všetky ostatné lety z letiska bez problému odlietajú, majte sa na pozore. Dopravca vás chce len s najväčšou pravdepodobnosťou zmiasť, aby ste o odškodnenie nežiadali.

6. Podajte žiadosť o odškodnenie

Žiadajte leteckú spoločnosť o odškodnenie. Žiadosť pošlite na adresu dopravcu a priložte k nej všetky dôkazy, ktoré sa vám podarilo získať. Ak má dopravca sídlo mimo Českej republiky, je vhodné žiadosť spísať v angličtine.

7. Obráťte sa na právnika

Ak letecká spoločnosť na vašu žiadosť nereaguje, obráťte sa o pomoc s nárokom na právnika.

Doplnenie:

Odškodnenie za omeškaný a zrušený let – na finančnú kompenzáciu má nárok každý cestujúci, ktorého let sa omeškal o viac ako 3 hodiny alebo bol úplne zrušený. Let pritom musí operovať letecký dopravca so sídlom v EÚ alebo problém musí vzniknúť na území EÚ.

Výška kompenzácie – výška kompenzácie sa odvíja od letovej vzdialenosti a získať môžete od 250 do 600 € za každého cestujúceho.

Mimoriadne okolnosti – letecká spoločnosť nie je povinná hradiť odškodnenie, keď meškanie alebo zrušenie letu vzniklo pre nepriazeň počasia, štrajk na letisku, nepokoje v krajine či ďalšie skutočnosti, ktorým nemohol dopravca napriek všetkej snahe zabrániť.

Pozor! Medzi mimoriadne okolnosti nepatrí mimoriadna technická porucha, ktorú letecké spoločnosti často ako dôvod uvádzajú.