Najlepšie aditívum do nafty – prečo je nafta drahšia ako benzín?

aditivum-do-nafty

Ak má niekto vo svojom osobnom alebo nákladnom vozidle naftový motor, je dôležité zabezpečiť jeho optimálny stav. Jedným zo spôsobov, ako to dosiahnuť, je používať aditíva do motorovej nafty, ktoré sú dostupné na trhu. Ktoré aditívum do nafty je najlepšie?

Nafta je už dlho dôveryhodným zdrojom energie pre vozidlá a stroje a naďalej je obľúbenou voľbou v mnohých priemyselných odvetviach. Vďaka jej účinnosti a spoľahlivosti je ľahké pochopiť, prečo si toľko prevádzkovateľov vyberá ako zdroj energie práve naftu.

Čo je to nafta – diesel?

Nafta, známa aj pod názvom diesel, je zmes uhľovodíkov, ktorá sa získava z ropy pomocou frakčnej destilácie pri teplote 250 °C až 350 °C a atmosférickom tlaku. Toto palivo sa používa na rôzne účely a vyrába sa z ropy s prídavkom iných zlúčenín. Dieselové motory sú považované za spoľahlivé a účinné, a preto sú obľúbenou voľbou v mnohých priemyselných odvetviach.

Používanie motorovej nafty má v porovnaní s inými druhmi paliva niekoľko výhod. Jednou z najvýznamnejších výhod je účinnosť tohto paliva. Dieselové motory sú o 20 až 40 % úspornejšie ako benzínové motory, čo umožňuje prevádzkovateľom dlhodobo šetriť peniaze za palivo.

Okrem toho nafta (diesel) vytvára viac an energie, čím poskytuje lepší krútiaci moment a väčšie pracovné možnosti v porovnaní s inými typmi paliva.

Ďalšou výhodou dieselového paliva je jeho spoľahlivý výkon. Dieselové motory zvyčajne vyžadujú menej opráv ako benzínové motory, pretože hustota a mazivosť paliva znižuje opotrebovanie dielov. Vďaka tomu je motorová nafta atraktívnou voľbou pre takmer všetky priemyselné použitia.

Aké aditíva sa pridávajú do nafty?

Na zlepšenie výkonu nafty obsahujú jej aditíva zvyčajne kombináciu viacerých látok. Medzi najčastejšie aditíva do nafty patria:

  • detergenty
  • protikorózne látky
  • látky zlepšujúce spaľovanie
  • mazacie látky
  • látky zlepšujúce cetánové číslo
  • iné zlúčeniny

Detergenty zabraňujú usadzovaniu nečistôt a iných usadenín v palivovom systéme a poškodzovaniu komponentov motora. Protikorózne látky tiež pomáhajú znižovať opotrebovanie motora a zlepšovače spaľovania pomáhajú palivu spaľovať efektívnejšie a rovnomernejšie.

Lektrikanty zlepšujú mazacie vlastnosti paliva, čím sa znižuje hluk a opotrebovanie motora. Zlepšovače cetánového čísla sú chemické látky, vďaka ktorým sa palivo rýchlejšie vznieti, čo vedie k plynulejšiemu a účinnejšiemu spaľovaniu.

Aký je význam pridávania aditív do nafty?

Aditíva do motorovej nafty sú látky, ktoré sa pridávajú do nafty s cieľom zlepšiť jej výkon a účinnosť. Najbežnejším typom aditív do nafty sú aditíva, ktoré:

Tieto tri vlastnosti sú nevyhnutné na to, aby moderné dieselové motory dosahovali optimálny výkon a znižovali svoj vplyv na životné prostredie.

Používaním aditív do nafty možno dosiahnuť čistejší a plynulejší výkon motora, znížiť spotrebu paliva a predĺžiť životnosť motora.

Okrem zlepšenia výkonu môžu aditíva do nafty znížiť aj množstvo výfukových plynov a dymu, ktoré vypúšťajú dieselové motory. To je dôležité najmä pre vozidlá, ktoré sa používajú v mestách, pretože pomáhajú znižovať znečistenie ovzdušia. Niektoré aditíva môžu dokonca pomôcť znížiť množstvo oxidov dusíka (NOx) a sadzí, ktoré sa uvoľňujú do atmosféry.

Medzi ďalšie výhody aditív do nafty patrí menšie opotrebovanie motora, lepšia úspora paliva, lepšie štarty za studena a hladší chod motora. Aditíva do nafty môžu mať zásadný vplyv na výkon a účinnosť dieselových motorov.

Ktoré parametre treba sledovať pri výbere aditíva do nafty?

Aditíva do nafty sú navrhnuté tak, aby pomáhali pri riešení rôznych problémov, od zvýšenia výkonu a úspory paliva až po pomoc pri čistení motora a odstraňovaní škodlivých usadenín.

Pri výbere aditíva do motorovej nafty treba mať na pamäti niekoľko faktorov. Po prvé sa treba uistiť, že vybraný výrobok je špeciálne vyvinutý pre dieselové motory a je bezpečný na použitie v konkrétnom vozidle.

Taktiež je treba hľadať aditívum, ktoré obsahuje detergenty a iné prísady, ktoré pomôžu vyčistiť motor a zvýšiť výkon a úsporu paliva. Okrem toho by mal byť výrobok kompatibilný s inými prípravkami na ošetrenie paliva, ako sú stabilizátory paliva, oktánové zvyšovače a zlepšovače mazivosti.

Používaním aditív do nafty možno dosiahnuť čistejší a plynulejší výkon motora, znížiť spotrebu paliva a predĺžiť životnosť motora.

Ktoré aditívum do nafty je najlepšie?

Trh s aditívami pre naftu je veľmi bohatý a pre neznalého motoristu je náročné orientovať sa v širokej ponuke produktov.

Jedným z najlepších aditív do nafty na slovenskom trhu je letné aditívum VIF Super Diesel Aditiv. Spolu so zimným variantom aditíva predstavuje vlajkovú loď tejto značky. Bude vyhovovať nielen nadšeným motoristom, ale aj tým užívateľom, ktorí nemajú s aditívami do nafty žiadne skúsenosti.

Má vysokú kvalitu a poskytuje skvelú ochranu palivovému systému počas letných mesiacov. Zlepšuje cetánové číslo nafty, odstraňuje účinky biozložiek a znižuje množstvo spotrebovaného paliva. Hlavné výhody tohto produktu sú:

  • vysoká kvalita zloženia
  • znižuje spotrebu
  • užívateľsky obľúbené aditívum
  • veľké balenie

Aj to najlepšie aditívum do nafty však má svoje nevýhody. Medzi tie hlavné patrí:

  • vyššia cena
  • nepríjemný zápach
  • nedá sa pohodlne vyliať celý obsah kanistra

Pri každom tankovaní je nevyhnutné pridať aditívum v pomere 1:1000, aby bolo jeho fungovanie skutočne efektívne.

Prečo je nafta drahšia ako benzín?

Benzín je rafinovaná ľahká ropa, ktorá má mnoho využití vrátane pohonu vozidiel. Zvyčajne sa skladá zo zmesi uhľovodíkov a iných chemických látok. Na druhej strane, motorová nafta je typ ťažšej ropy, ktorá obsahuje väčšie molekuly, ako sú vosky a ťažšie uhľovodíky.

Proces výroby motorovej nafty je oveľa zložitejší ako proces výroby benzínu. Výroba benzínu si vyžaduje destiláciu ľahších surových olejov a nezahŕňa krakovanie molekúl. Pri výrobe motorovej nafty je však potrebné molekuly štiepiť, aby sa vyrobilo palivo s dostatočnou energetickou hustotou na pohon vozidla.

Pri tomto procese sa spotrebuje viac energie a chemikálií na premenu ťažkej ropy na palivo s nízkou viskozitou. V chemických rafinériách sa na premenu ľahkej ropy na benzín zvyčajne používa odparovacia destilácia, zatiaľ čo nafta si vyžaduje ďalšie kroky spracovania.

Náklady spojené s výrobným procesom sú hlavným dôvodom, prečo je nafta drahšia ako benzín. Okrem toho si naftové motory vyžadujú vyššie vstrekovacie tlaky a viac nafty na ich pohon ako benzínové motory. To tiež zvyšuje cenový rozdiel medzi naftou a benzínom. Pri kúpe nového automobilu na naftu preto môže pomôcť pôžička na auto.

Okrem toho sú vozidlá poháňané naftou konštruované s inými komponentmi. Patria k nim systémy vstrekovania paliva, turbodúchadlá a systémy následnej úpravy výfukových plynov na zníženie emisií. Náklady na tieto komponenty sa premietajú do ceny motorovej nafty a sú ďalším dôvodom, prečo je nafta drahšia ako benzín.

Ceny nafty a benzínu sa neustále menia spolu s tým, ako sa mení cena za barel ropy.

Rozdiel v nákladoch medzi naftou a benzínom je spôsobený najmä výrobnými nákladmi a dodatočnými komponentmi potrebnými pre vozidlá s naftovým motorom. Preto je používanie benzínu miesto nafty dobrým spôsobom, ako ušetriť v domácnosti.

Aditíva do benzínu – aké sa pridávajú?

Benzín nie je len surová ropa, ale obsahuje rôzne aditíva, ktoré pomáhajú pri výkone motora vozidla a znižujú emisie výfukových plynov.

Benzín sa získava zo surovej ropy a je kombináciou niekoľkých uhľovodíkových molekúl. To môže viesť k viacerým problémom, ako je tvorba usadenín v motore, korózia kovových štruktúr, zvýšená teplota zapaľovania a nekontrolované spaľovanie. Preto sa do benzínu pridávajú aditíva, aby sa tieto problémy znížili a zlepšil sa výkon vozidla, účinnosť paliva a životnosť vozidla.

Aké aditíva sa pridávajú do benzínu?

  • Najbežnejším typom aditíva je detergent, ktorý pomáha zlepšiť hospodárnosť paliva a znížiť tvorbu karbónu.
  • Medzi ďalšie bežné prísady patria oxidačné činidlá, ktoré pomáhajú regulovať rýchlosť spaľovania benzínu. Tým sa znižuje množstvo paliva, ktoré sa stráca v dôsledku nespálených častíc.
  • Pridávajú sa aj antioxidanty a alkalizátory, ktoré znižujú korozívne účinky molekúl a znižujú množstvo okysličenia v motore.
  • Ďalšie aditíva môžu zvýšiť oktánové číslo benzínu. Zvyčajne zvyšovače oktánového čísla obsahujú deriváty horčíka alebo sodíka, ktoré sa rozkladajú a interagujú s molekulami uhľovodíkov, čím zvyšujú oktánové číslo. To pomáha znižovať klepanie a dodáva motoru vyšší výkon.
  • V automobilovom priemysle sa zvýšilo aj používanie znečisťujúcich látok a do paliva sa pridáva niekoľko prísad proti znečisťujúcim látkam. Tieto prísady pomáhajú zabrániť vzniku znečisťujúcich látok počas procesu spaľovania, a tým znižujú emisie.
  • Nakoniec sa do benzínu pridávajú skladovacie stabilizátory, ktoré zvyšujú životnosť pri skladovaní a zabraňujú oxidácii paliva. Tieto prísady pomáhajú zlepšiť skladovateľnosť benzínu, zvyšujú jeho tepelnú stabilitu a znižujú rýchlosť degradácie.

Na záver možno konštatovať, že aditíva sa pridávajú do benzínu s cieľom zlepšiť výkon motora, znížiť spotrebu paliva, zvýšiť hospodárnosť paliva, znížiť emisie výfukových plynov a zlepšiť životnosť pri skladovaní. Každá prísada má iný účel, preto je pre lepší chod motora dôležité pochopiť úlohu každej z nich.