4 najčastejšie výhovorky aerolínií pri meškaní letu

Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a rady EÚ by mali letecké spoločnosti platiť cestujúcim finančné odškodnenie za omeškaný alebo zrušený let. Prichádzajú preto s najrôznejšími výhovorkami, aby nemuseli platiť. Nenechajte sa odradiť a overte si, či vám letecká spoločnosť hovorí pravdu alebo máte na odškodnenie skutočný nárok!

Finančné odškodnenie totiž nie je zanedbateľná čiastka, spravidla sa jedná o 250 až 600 € na cestujúceho, preto sa nenechajte odradiť informáciou od leteckého dopravcu, ktorý váš možno obíde jednou z nižšie uvedených výhovoriek. O odškodnenie môžete navyše žiadať až 2 roky spätne!

Mimoriadna porucha spôsobená technickým problémom

Najčastejším problém, ktorým sa letecké spoločnosti oháňajú, je mimoriadna technická porucha. Nenechajte sa však zmiasť, práve túto vetu totiž aerolínie používajú najviac z jednoduchého dôvodu, a to pretože si ich cestujúci veľmi často pletú s tzv. mimoriadnou okolnosťou. Na meškajúce lety kvôli mimoriadnej okolnosti sa totiž nariadenie Európskeho parlamentu nevzťahuje a letecká spoločnosť tak cestujúcich nemusí odškodniť.

POZOR, z 99% sa zo strany leteckej spoločnosti naozaj jedná iba o výhovorku a touto formou sa cestujúcich snažia zmiasť. Technická porucha totiž medzi mimoriadne okolnosti podľa EÚ v drvivej väčšine prípadov nepatrí.

Mimoriadnymi okolnosťami môžu byť napríklad zlé poveternostné podmienky či politická alebo iná nestabilita krajiny. Skrátka sa jedná o také okolnosti, s ktorými letecká spoločnosť nemôže nič robiť.

Nepriazeň počasia, keď je modrá obloha

Nepriazeň počasia alebo zlé poveternostné podmienky síce patria do tzv. mimoriadnych okolností, je však potreba si dát pozor na o, či je tvrdenie leteckej spoločnosti o zlom počasí skutočne pravdivé. Ak vám totiž letecká spoločnosť tvrdí, že let meškal alebo bol zrušený z dôvodu nízkej viditeľnosti alebo silnému vetru, ale vy viete, že vonku bola modrá obloha alebo bezvetrie, pravdepodobne sa opäť jedná o jednu z výhovoriek v snahe vyhnúť sa zaplatení odškodnenia.

Indikátorom, že sa zo strany leteckej spoločnosti jedná o výhovorku, môže byť tiež fakt, že všetky ostatné lety z daného letiska odlietajú bez problémov a podľa časového plánu.

Chýba člen letového personálu

Jednou z absurdnejších výhovoriek leteckých spoločností, ktorou ospravedlňujú meškanie alebo zrušenie letu, je neprítomnosť člena personálu. Či už sa však jedná o chorobu alebo neočakávanú okolnosť, kvôli ktorej sa na pracovisko nedostavil, letecká spoločnosť by mala s touto situáciou dopredu počítať a zaistiť náhradných pracovníkov.

Iná situácia je v prípade, že k meškaniu alebo zrušeniu letu dôjde z dôvodu neočakávanej a náhlej zdravotnej komplikácie niekoho z pasažierov. Tu letecká spoločnosť samozrejme zodpovednosť za komplikácie nenesie a odškodnenie nevypláca. Nemohla totiž nastalú situáciu predpovedať.

Dôvod meškania letu nie je známy

Nastať môže tiež situácia, že dôvod meškania či zrušenia nepoznáte, pretože Vám ho letecká spoločnosť jednoducho neuviedla. V tomto prípade sa pravdepodobne jedná o okolnosť, na základe, ktorej by letecká spoločnosť mala cestujúcim finančné odškodnenie vyplatiť, inak by predsa nemala dôvod informáciu poškodeným pasažierom neposkytnúť.