Vodičák na motorku – koľko trvá a aká je jeho cena?

Motorky sú už dlho obľúbeným dopravným prostriedkom pre ľudí na celom svete. Ponúkajú vzrušujúci pocit slobody. Rovnako ako pri riadení auta aj na legálnu jazdu na motorke treba mať platný vodičský preukaz. Koľko trvá vodičák na motorku?

Dnes si môže urobiť vodičák takmer ktokoľvek. Riadenie vozidla je pre mnohých dôležitou súčasťou ich každodenného života. Avšak práve jazda na motorke je aj rozšírenou záľubou.

Predtým, než sa človek vrhne na toto adrenalínové hobby, je dobré, aby zistil, koľko trvá vodičák na motorku, aká je jeho cena a čo sa stane, ak niekto nespraví vodičák na motorku.

Kľúčové informácie článku

Záujemci o vodičský preukaz na motorku majú na výber z viacerých kategórií – AM, A1, A2, A. Líšia sa podľa veku vodiča a typu motorky.

Kurz v autoškole na získanie vodičského oprávnenia na motorku trvá približne 1,5 mesiaca až 3 mesiace. Dĺžka závisí aj od konkrétneho študenta autoškoly, ktorý si ju môže do istej miery prispôsobiť.

Cena kurzu na vodičské oprávnenie skupiny AM je približne 400 € až 500 €. Získanie vodičského preukazu na väčšiu motorku je drahšie. Cena sa pohybuje v rozmedzí od 700 € do 1 000 €. Ponuky sa líšia v závislosti od lokality aj konkrétnej autoškoly.

Aký vodičák na motorku je potrebný?

Ak niekto plánuje jazdiť na motorke, mal by poznať rozdiely medzi jednotlivými kategóriami vodičských oprávnení.

Každá kategória má svoje pravidlá, obmedzenia, minimálny vek a technické parametre motocyklov, ktoré môže človek s daným oprávnením riadiť. Vodičské preukazy pre motocykle sú rozdelené do štyroch hlavných skupín: AM, A1, A2 a A.

Prehľad kategórií vodičských oprávnení na motorku

Každá kategória vodičského oprávnenia má svoje špecifiká, na základe ktorých sa rozlišuje, kto môže dané oprávnenie získať a na čom môže následne jazdiť.

KategóriaMinimálny vekTyp motorkyPoznámky
AM15 rokovzdvihový objem valcov motora do 50 cm³; výkon elektr. motora do 4 kW; vozidlá s rýchlosťou do 45 km/hVozidlá z kategórie AM môžu riadiť aj ľudia s vodičským preukazom skupiny B1 a B, príp. skupín A1, A2 a A.
A116 rokovzdvihový objem valcov motora do 125 cm³; výkon motora do 11 kW; výkon/hmot. do 0,1 kW/kg; rýchlosť neobmedzenáVozidlá s automatickou prevodovkou z kategórie A1 môžu riadiť v rámci Slovenska aj ľudia s vodičským preukazom skupiny B, ak ho majú aspoň 2 roky. Vozidlá z kategórie A1 môžu riadiť aj ľudia s vodičákom skupín A2 a A.
A218 rokovmotor s výkonom do 35 kW; výkon/hmot. max. 0,2 kW/kg (neodvodené od vozidla s viac ako dvojnásobkom ich výkonu) ; rýchlosť a objem motora neobmedzenéRiadenie vozidiel kategórie A2 je možné len s vodičským preukazom skupiny A2, príp. vyššej skupiny A.
A24 rokov (alebo po 2 rokoch vlastnenia A2)motocykle bez obmedzeniaVozidlá z tejto kategórie môžu riadiť iba ľudia s vodičským preukazom skupiny A.

Výber správnej kategórie vodičského preukazu na motorku závisí predovšetkým od veku človeka a typu motocykla.

Koľko trvá vodičák na motorku?

Koľko trvá vodičák na motorku? Prvý krok pri vybavovaní vodičáku na motorku je návšteva všeobecného lekára, ktorý na základe zdravotnej prehliadky vystaví dokument potvrdzujúci spôsobilosť riadiť motorové vozidlo.

Potvrdenie spolu s prihláškou treba následne doručiť do vybranej autoškoly. Zaplatením poplatku za kurz sa začína cesta za získaním vodičského preukazu. V niektorých prípadoch sa dá poplatok za kurz zaplatiť v niekoľkých splátkach.

Mnohých ľudí zaujíma, koľko trvá vodičák na motorku. Kurz môže trvať približne 1,5 mesiaca až 3 mesiace. Často to závisí od konkrétneho študenta autoškoly.

Príprava sa skladá z teoretickej časti, ktorá väčšinou prebieha formou skupinových vyučovacích hodín, a praktickej časti, v rámci ktorej študenti absolvujú individuálne jazdy.

Táto príprava vedie k záverečným skúškam, na ktorých je nutné zvládnuť písomný test z teórie, ako aj jazdu na policajtom určenej trase. Ak človek uspeje, získa vodičský preukaz na motorku.

Záujemca o vodičský preukaz na motorové vozidlo si môže často vybrať, ako dlho bude trvať jeho kurz. Štandardná dĺžka kurzu na auto sa pohybuje v rozmedzí približne 3 až 6 mesiacov.

Zrýchlený či individuálny kurz trvá približne 1 až 2 mesiace a v niektorých prípadoch je k dispozícii aj rýchlokurz, ktorý môže trvať aj menej ako 1 mesiac.

Kurz môže trvať 1,5 mesiaca až 3 mesiace. Trvanie kurzu závisí aj od konkrétneho študenta.

Vodičák na motorku kategórie AM – cena

Cena vodičáku na motorku sa líši v závislosti od jednotlivých autoškôl aj lokality, v ktorej sa nachádzajú.

Za základný kurz na vodičské oprávnenie skupiny AM sa obvykle platí okolo 400 € až 500 €.

Mimo ceny kurzu treba počítať aj s výdavkami za kolky na skúšky a kurz prvej pomoci. Pri oboch je cena okolo 30 €.

Záujemca si môže zaplatiť aj jazdy navyše mimo základný kurz. Platba celého kurzu sa dá niekedy rozdeliť do pár splátok.

Pri vodičskom preukaze skupiny AM pre motorky je výhodou, že je možné ho získať už v 15 rokoch.

Po úspešnom absolvovaní kurzu a získaní oprávnenia môže osoba riadiť malé skútre a mopedy so zdvihovým objemom valcov motora do 50 cm³ a maximálnou rýchlosťou 45 km/h. Elektrický motor môže mať výkon max. 4 kW.

Platí tu ešte jedna výhoda – ak už je niekto majiteľom vodičského preukazu skupiny B (pre osobné autá), kategóriu AM má automaticky zahrnutú v oprávnení a nemusí si na ňu robiť samostatný kurz.

Vodičák na väčšie motorky – cena

Na väčšiu motorku človek potrebuje vodičské oprávnenie A1, A2 či A. Každá z týchto kategórií má vlastné špecifiká. Záujemca o vodičák na motorku si vyberie skupinu, ktorá zodpovedá vozidlu, na ktorom chce jazdiť. Závisí to od jeho veku aj výkonu danej motorky.

Cena vodičského oprávnenia skupín A1, A2 a A je okolo 700 € až 1 000 €.

Celková cena vodičáku na väčšiu motorku sa líši v závislosti od lokality a konkrétnej autoškoly.

Od 16 rokov si môže záujemca urobiť vodičák na motorku kategórie A1 a od 18 rokov na A2. Vodičské oprávnenie na motocykel skupiny A sa dá získať po dosiahnutí 24 rokov, resp. po dvoch rokoch od získania vodičáku skupiny A2.

Vodičák na motorku s objemom motora do 125 cm³

S vodičským preukazom skupiny A1 je človek oprávnený jazdiť na motorke s objemom motora do 125 cm³. Tento vodičák na motorku si môže záujemca urobiť už v 16 rokoch. Jeho cena začína na približne 700 €.

Výkon motora môže byť maximálne 11 kW a pomer výkon/hmotnosť nesmie byť viac ako 0,1 kW/kg. Hmotnosť sa vzťahuje na najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť. Rýchlosť nie je v tejto kategórii obmedzená.

Vodičák na veľkú motorku

Vodičák na motorku z kategórie A2 si môže človek urobiť od 18 rokov a oprávnenie na riadenie vozidla z vyššej kategórie A môže získať od 24 rokov alebo po dvoch rokoch od získania vodičského oprávnenia A2. Ich cena tiež začína na 700 €.

Pri vodičských preukazoch skupiny A2 a skupiny A nie je obmedzenie na objem motora a rýchlosť vozidla.

Kategória A2 má obmedzenie na výkon motora, ktorý môže byť maximálne 35 kW. Pomer výkon/hmotnosť musí byť najviac 0,2 kW/kg (neodvodené od vozidla s viac ako dvojnásobkom ich výkonu).

Držiteľ vodičského oprávnenia skupiny A môže jazdiť na akejkoľvek motorke. Kategória nemá žiadne obmedzenia na typ motocykla.

Vodičský preukaz na malé skútre a mopedy z kategórie AM sa dá urobiť už v 15 rokoch.

Čo ak nespravím vodičák na motorku?

Vodičský preukaz na motorku je v modernej dobe silným lákadlom pre široké spektrum ľudí. Veľké množstvá áut na cestách tvoria nekonečné kolóny, cez ktoré sa motorka dostane rýchlejšie. A okrem toho je jazda na motorke obľúbeným hobby.

No čo ak nespravím vodičák na motorku? Po prvom pokuse nie je nič stratené. Ďalší postup vyzerá takto:

  1. Ak sa niekomu nepodarí zložiť skúšku na prvýkrát, štandardne má ešte 2 pokusy. V niektorých prípadoch sú to 3 pokusy.
  2. Opravná skúška sa dá robiť najskôr na 6. pracovný deň po neúspešnej skúške.
  3. Opravnú skúšku treba urobiť najneskôr do 6 mesiacov od prvej skúšky.
  4. Na opravnú skúšku si treba zaplatiť nový kolok a okrem neho aj poplatok za opravnú skúšku, ktorý si určuje autoškola.
  5. V rámci opravnej skúšky stačí absolvovať tie časti, ktoré človek na poslednej skúške nespravil.

V prípade, že niekto zvládne autoškola testy a ďalej sa nedostane, na ďalšom pokuse bude robiť všetko okrem testov.

Ak uchádzač o vodičský preukaz nezloží skúšku ani na poslednom pokuse, musí sa znova prihlásiť na kurz, celý ho zaplatiť a znova absolvovať.

Akú motorku by si mal vybrať začiatočník?

Pre začiatočníka je výber správnej motorky veľmi dôležitý. Musí zohľadniť mnoho faktorov. Toto sú najdôležitejšie aspekty, ktoré by mal zvážiť:

  • výška a váha jazdca
  • skúsenosti jazdca
  • účel motorky
  • štýl jazdy

Každý jazdec potrebuje motorku, ktorá vyhovuje jeho potrebám. Správny výber ovplyvní pohodlie aj bezpečnosť počas jazdy.

Výška a váha vodiča súvisia s pohodlím pri jazde na motorke. Človek sa musí dobre a nemal by sedieť v polohe, ktorá mu nevyhovuje, a to hlavne pri dlhých jazdách.

Dĺžka jazdy, ktorú bude vodič pravidelne absolvovať, je pri výbere motorky tiež dôležitá. Na dlhé jazdy je vhodnejšia motorka, na ktorej bude mať jazdec vzpriamenejšiu polohu.

Skúsenosti aj štýl jazdy by mal vodič tiež zohľadniť. Každému jazdcovi bude vyhovovať iný typ motorky. Začiatočník by mal byť pri výbere oveľa opatrnejší. Pri nákupe mu môže pomôcť rada odborníka, ktorý sa v motorkách vyzná.

Pre úplného začiatočníka je dôležité, aby jazdil bezpečne a získal skúsenosti. Z tohto dôvodu by mal najprv zvoliť ľahšiu motorku s nižším výkonom.

Vhodná voľba je napr. naked motorka, ktorá je dobre ovládateľná, ľahká a vhodná na kratšie trasy, alebo cruiser motorka, ktorá je naopak vhodná aj na dlhšie trasy, no tiež ponúka pohodlnú jazdu.

Pri výbere motorky je dôležité myslieť aj na výbavu. Okrem lekárničky a prilby jazdec potrebuje vhodné oblečenie, ktoré je určené na jazdu na motorke.

Prihlásenie motorky po jej zakúpení

Motorku treba po kúpe prihlásiť, čo sa robí aj pri autách. Aké dokumenty si treba pripraviť na prihlásenie motocykla? Tu je ich prehľad:

  • občiansky preukaz
  • kúpno-predajná zmluva/faktúra
  • technický preukaz (osvedčenie o evidencii)
  • povinné zmluvné poistenie motocykla
  • osvedčenie o zhode vozidla COC, ak ho výrobca vystavil

Prihlásenie motocykla treba urobiť do 30 dní od jeho zakúpenia. Prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa vykonáva na dopravnom inšpektoráte, ktorý zodpovedá miestu bydliska majiteľa.

Pre začiatočníkov je vhodná ľahká a veľmi dobre ovládateľná motorka, ktorá zabezpečí pohodlie a bezpečnosť na cestách.

Povinná výbava motocykla

Povinná výbava motorky závisí od jej typu a líši sa od povinnej výbavy auta. Niektoré kategórie motocyklov nemajú stanovenú žiadnu povinnú výbavu. Avšak jazdec na motocykli akejkoľvek kategórie musí mať prilbu.

Kategórie L1e (malé dvojkolesové motocykle), L2e (malé trojkolesové motocykle) a L6e (ľahké štvorkolky do 350 kg) nemajú určenú povinnú výbavu. Ostatné kategórie – L3e, L4e, L5e, L7e musia mať motolekárničku.

Kategória L3e zahŕňa motocykle bez postranného vozíka, do kategórie L4e patria motocykle s postranným vozíkom, kategória L5e predstavuje motorové trojkolky a v kategórií L7e sú štvorkolky, ktoré nepatria do kategórie L6e.

Každá kategória ma určený presný typ motocyklov, ktoré sú rozdelené podľa výkonu aj rýchlosti:

  • L1e – dvojkolesový motocykel; rýchlosť do 45 km/h; objem valcov motora do 50 cm³; výkon motora do 4 kW
  • L2e – trojkolesový motocykel; rýchlosť do 45 km/h; objem valcov motora do 50 cm³; výkon motora do 4 kW
  • L3e – dvojkolesové vozidlo bez postranného vozíka; rýchlosť nad 45 km/h; objem valcov motora nad 50 cm³
  • L4e – dvojkolesové vozidlo s postranným vozíkom; rýchlosť nad 45 km/h; objem valcov motora nad 50 cm³
  • L5e – trojkolesové vozidlo; rýchlosť nad 45 km/h; objem valcov motora nad 50 cm³
  • L6e – ľahká štvorkolka; hmotnosť do 350 kg; rýchlosť do 45 km/h; objem valcov motora do 50 cm³; výkon motora do 4 kW
  • L7e – štvorkolka, ktorá nepatrí do L6e; hmotnosť do 400 kg (do 550 kg pri vozidle na prepravu tovaru); výkon motora do 15 kW

Navyše motorky s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 40 km/h (z kategórie L7e) musia byť vybavené zadnou označovacou tabuľkou pre pomalé vozidlá a ich prípojné vozidlá podľa predpisu EHK č. 69.

Nie všetky motocykle potrebujú motolekárničku. Povinná je pre motorky kategórií L3e, L4e, L5e a L7e. Je však bezpečné mať ju pri sebe na akejkoľvek motorke.

Lekárnička pre motocykle rovnako ako autolekárnička má byť oranžovej farby s bielym krížom. Táto lekárnička je o čosi chudobnejšia ako autolekárnička. V motolekárničke nemusia byť štyri zatváracie špendlíky, stačí v nej jeden elastický obväz miesto štyroch.

Kde vyhláška predpisuje minimálne rozmery, v lekárničke pre motockyle sú menšie – sterilné gázové štvorce v aute musia mať najmenej 10×10 centimetrov, v motorke len 7,5×7,5 cm. Aj vďaka tomu môže byť lekárnička pre motocykle menších rozmerov, čo je v prípade obmedzeného batožinového priestoru motorky užitočné.

Lekárnička pre motocykel musí obsahovať moduly s týmto obsahom:

  • resuscitačné rúško s ventilom (1 ks)
  • izotermická fólia 220 × 140 cm/200 × 150 cm (1 ks)
  • 2 páry vyšetrovacích rukavíc, najmenšia veľkosť L
  • utierky s čistiacim a antimikrobiálnym účinkom, samostatne zabalené (4 ks)
  • ostré celokovové zdravotnícke nožnice so zaoblenými hrotmi, najmenšia dĺžka 15 cm (1 ks)
  • náplasť s vankúšikom (rýchloobväz) 4 cm × 8 cm (4 ks)
  • tampóny/utierky s čistiacim a antimikrobiálnym účinkom na ošetrenie drobných rán, samostatne zabalené (6 ks)
  • gázový krycí obväz sterilný – kompres, najmenej 5 × 5 cm (2 bal. po 5 ks)
  • náplasť hladká textilná, 2,5 cm × 3 m, lepivosť najmenej 7N/25 mm
  • obväz hotový sterilný s kompresom, šírka obväzu min. 10 cm, rozmery kompresu min. 10 cm × 10 cm, dĺžka obväzu min. 120 cm, savosť kompresu min. 800 g · m-2 (1 ks)
  • gázový krycí obväz sterilný – kompres, min. 7,5 × 7,5 cm (2 bal. po 5 ks)
  • ovínadlový obväz hydrofilný, sterilný, 8 cm × 5 m (1 ks)
  • ovínadlový obväz hydrofilný, sterilný, 6 cm × 5 m (1 ks)
  • elastický obväz, dlhoťažný, určený na ľahkú až strednú kompresiu, 8 cm × 4 m (1 ks)
  • trojrohá šatka, textilná, rozmery najmenej 96 × 96 × 136 cm (1 ks)

Súčasťou každej lekárničky je Karta prvej pomoci, ktorá má pomôcť pri poskytnutí prvej pomoci.

Typy vodičských preukazov

Vozidlá možno rozdeliť do týchto skupín podľa typov vodičských preukazov:

  1. motocykle – vodičské oprávnenie skupín AM, A1, A2, A
  2. osobné autá do 3,5 t – vodičské oprávnenie skupín B1, B, BE
  3. nákladné autá, dodávky, kamióny – vodičské oprávnenie skupín C1, C1E, C, CE
  4. autobusy – vodičské oprávnenie skupín D1, D1E, D, DE
  5. špeciálne vozidlá – vodičské oprávnenie skupiny T

Pre jazdu na motorke človek potrebuje vodičský preukaz skupiny AM, A1, A2 či A. Vodičák si musí spraviť prostredníctvom testov na vodičák a praktickej skúšky v autoškole.

Jeho cena je o niečo výhodnejšia ako cena vodičáku na autá. Ak chce niekto jazdiť na oboch typoch vozidiel, najvýhodnejšie je zaplatiť si kurz autoškoly na vodičský preukaz skupiny A aj B spoločne.

Vodičský preukaz na motorku si však možno spraviť už v 15 rokoch, a to na skupinu AM. Pri osobnom aute to nie je možné.