Ako začať zarábať cez sociálne siete?

Zarábanie peňazí na internete je skvelý spôsob, ako si doplniť príjem alebo začať podnikať. Je to možnosť, ako speňažiť svoje zručnosti, využiť affiliate marketing, stať sa freelancerom alebo si založiť blog a sociálne siete a zarábať peniaze z reklamy. Práve sociálne médiá dokážu prinášať slušné zárobky. Ako zarábať na sociálnych sieťach a spraviť z nich hlavný zdroj príjmu?

Pri zarábaní prostredníctvom sociálnych sietí je dôležitý obsah a budovanie značky. Samozrejme je potrebné zväčšovať publikum, teda počet followerov. Najlepší influenceri dostávajú ponuky na zaujímavé spolupráce aj so známymi značkami, ktoré prinášajú nemalé zárobky. Slušne vyžiť však môže aj menší influencer. V podstate ide o istú formu online podnikania.

Zarábať cez sociálne médiá ako influencer je beh na dlhé trate

Cez sociálne siete sa dá zarábať viacerými spôsobmi. Stať sa influencerom je iba jedna z nich. Sociálna sieť Facebook, Twitter či instagram sú ideálne na budovanie kariéry influencera, ale aj na ponúkanie svojich služieb alebo produktov. Je to dobrá cesta, ako začať podnikať. Treba mať však dobre nastavený online marketing.

Stať sa úspešný na sociálnych sieťach si ale vyžaduje čas. V prvom rade je potrebné vybrať si oblasť, zameranie, ktorej sa venovať. Najlepšie je niečo, čo influencera baví alebo v čom sa vyzná. Potom je potrebné začať tvoriť obsah na zdieľanie na sociálnych sieťach. Ide napríklad o fotografie, popisy a videá. Vytváraný obsah musí byť zaujímavý a atraktívny pre cieľovú skupinu.

Zamerať sa dá na čokoľvek – fitness, cestovanie, módu, vzdelávanie, gastro a podobne. Výhodou takéhoto podnikania je aj to, že sa dá cestovať po Slovensku, vlogovať a tým zarábať vďaka spoluprácam, napríklad s hotelmi.

Dôležitá je aj komunikácia s ostatnými používateľmi, zapájanie sa do komunikácie s ostatnými používateľmi sociálnych médií, vymieňanie si komentárov, like a iných interakcií. Pomôže to vybudovať vzťahy s ostatnými ľuďmi z cieľovej skupiny a zvýšiť viditeľnosť na sociálnych sieťach.

Influencer sa musí zamerať aj na zvyšovanie počtu svojich sledujúcich na sociálnych sieťach a zamerať sa na ľudí, ktorí sa pravdepodobne budú zaujímať o obsah a produkty. Dosiahnuť sa to dá propagáciou obsahu na iných kanáloch a platformách a spustením cielených kampaní s reklamami. Spravovanie sociálnych sietí je možné zveriť aj odborníkom na marketing a komunikáciu.

Na sociálnych sieťach je možné zarábať aj ako influencer vďaka spoluprácam s populárnymi značkami a firmami.

Influencer prijíma aj platené spolupráce, teda druh reklamy, ktorý mu prináša často viac sledujúcich. Ak je cieľov predaj vlastných produktov alebo služieb, hodí aj web stránka zadarmo.

Ako zarába influencer na sociálnych sieťach?

Influenceri môžu zarábať na sociálnych médiách prostredníctvom sponzorovaných príspevkov, affiliate marketingu, predaja produktov alebo služieb, virtuálnych podujatí a poradenstva. Sponzorované príspevky zahŕňajú propagáciu značky alebo produktu výmenou za platbu. Influencer možno nie je najbohatší človek na svete, ale mnohí sa dokážu veľmi slušne uživiť.

Affiliate marketing zahŕňa propagáciu produktov alebo služieb výmenou za províziu. Predaj produktov alebo služieb sa týka influencerov, ktorí predávajú svoje vlastné produkty alebo služby. Virtuálne podujatia zahŕňajú influencerov, ktorí za odmenu organizujú živé podujatia alebo webové semináre.

Poradenstvo zahŕňa influencerov, ktorí ponúkajú rady alebo služby výmenou za platbu. Čím je influencer obľúbenejší a čím viac sledujúcich má, tým zaujímavejšie spolupráce dokáže získať. Na začiatok podnikania môže byť potrebná aj pôžička na podnikanie, najmä ak ide o predaj produktov, prípadne profesionálneho vybavenia na natáčanie videí.

Sociálne siete prinášajú možnosti zárobku rôznym profesiám

Pre zarábanie na sociálnych sieťach nie je nutné stať sa influencerom. Medzi ďalšie možnosti, ako zarobiť online, patria:

  • ponúkanie služieb – môžu sa ponúkať služby, ako napríklad webový dizajn, grafický dizajn, marketing, copywriting a ďalšie. Stránky profesionálnych sietí, ako je LinkedIn, môžu byť skvelé na hľadanie klientov, ktorí potrebujú pomoc a hľadajú kvalitné služby.
  • predávanie produktov – predaj produktov na sociálnej sieti Facebook, ale aj iných platformách, je jednoduchý spôsob, ako zarobiť peniaze. Pomocou platforiem ako sú Shopify alebo Etsy je možné založiť e-shop a využiť pritom dropshipping alebo jednoducho zverejniť produkty na profiloch na sociálnych sieťach. Tiež je možné zapojiť sa do partnerských programov a získavať provízie propagovaním produktov iných.
  • vytváranie obsahu – tvorba obsahu je skvelý spôsob, ako zarobiť peniaze na sociálnych sieťach. Je možné vytvárať príspevky na blog, videá alebo návody a predávať ich priamo alebo ich použiť ako spôsob propagácie svojich služieb.
  • spravovanie sociálnych sietí – zarábať prostredníctvom sociálnych sietí je možné aj tak, že sa spravujú profily iných užívateľov, napríklad známych influencerov, značiek a firiem. Mnohí nemajú na spravovanie svojich sociálnych sietí dostatok času alebo znalostí.

Na sociálnych sieťach teda môžu zarábať aj podnikatelia alebo majitelia firiem, ktorí týmto spôsobom ponúkajú svoje služby a produkty. Sociálne média ich dostávajú do povedomia viacerých ľudí, ktorí patria do cieľovej skupiny.

Sociálne média ponúkajú viacero možností, ako zvýšiť povedomie o podnikaní a zvýšiť tak množstvo objednávok, teda zvýšiť zárobok.

Najobľúbenejšie sociálne siete sú Facebook, Instagram a Twitter

Najobľúbenejšie sociálne siete navštevuje aj najviac užívateľov. To znamená, že je tu veľká šanca získať dostatočné množstvo sledujúcich na zarábanie. Sociálna sieť Facebook je jednoznačne najobľúbenejšia a vhodné nielen na nahrávanie fotiek a videí, ale aj na predaj tovaru cez Marketplace.

Okrem toho umožňuje používateľom komunikovať s rodinou a priateľmi, zdieľať fotografie a videá, vstupovať do záujmových skupín a hrať hry. Funguje tak, že spája používateľov prostredníctvom ich profilových stránok, ktoré sú vytvorené pomocou osobných informácií. Používatelia môžu zverejňovať správy, vytvárať udalosti a posielať žiadosti o priateľstvo iným používateľom.

Twitter je mikroblogovacia stránka, ktorá umožňuje používateľom zdieľať krátke správy, známe ako „tweety“, s ostatnými ľuďmi. Funguje tak, že spája používateľov prostredníctvom ich profilov, ktoré sú tiež vytvorené pomocou osobných informácií. Používatelia môžu sledovať iných používateľov, retweetovať ich príspevky a posielať priame správy.

Instagram je platforma na zdieľanie fotografií a videí, ktorá používateľom umožňuje zverejňovať, upravovať a zdieľať obrázky a videá. Funguje tak, že spája používateľov prostredníctvom ich profilových stránok, ktoré sú vytvorené pomocou osobných informácií. Používatelia môžu príspevky lajkovať, komentovať a zdieľať.

Zarábať je možné aj na sociálnej sieti Telegram, Snapchat alebo Linkedin

Okrem najpopulárnejších sociálnych sietí majú svoj význam ďalšie. Snapchat je platforma na zasielanie multimediálnych správ, ktorá umožňuje používateľom posielať fotografie a videá iným používateľom. Funguje tak, že spája používateľov prostredníctvom ich profilových stránok, ktoré sú vytvorené pomocou osobných informácií. Používatelia môžu posielať snímky, vytvárať príbehy a zdieľať spomienky.

Telegram je cloudová služba na zasielanie okamžitých správ a hlasu cez IP. V roku 2013 ju spustil ruský podnikateľ Pavel Durov a jeho brat Nikolaj. Sociálna sieť Telegram umožňuje používateľom posielať správy, fotografie, videá a súbory akéhokoľvek typu, ako aj vytvárať skupiny až pre 20 000 ľudí alebo kanály na vysielanie pre neobmedzené publikum.

LinkedIn je profesionálna sociálna sieť, ktorú používajú profesionáli a podniky na budovanie vzťahov, hľadanie pracovných miest a sledovanie noviniek a trendov v odvetví. Má viac ako 610 miliónov používateľov vo viac ako 200 krajinách a oblastiach.

LinkedIn umožňuje používateľom vytvárať podrobné profily, ktoré obsahujú informácie o ich vzdelaní, pracovných skúsenostiach, zručnostiach a záujmoch. Používatelia sa môžu navzájom spájať posielaním správ, vstupovaním do skupín a sledovaním spoločností.

Či už je pre podnikanie a zarábanie najlepšia sociálna sieť Telegram, Facebook alebo LinkedIn, záleží najmä na oblasti podnikania. V závislosti od toho, aké publikum je v záujme osloviť, sa volí aj sociálna sieť, resp. siete, na ktorých sa bude intenzívnejšie pôsobiť.

Pre každú značku, podnikateľa či známu osobnosť je vhodná iná sociálna sieť. Závisí to od zamerania ale aj cieľovej skupiny, ktorú chce osloviť.

Legálne zarábanie na sociálnych médiách

Na Slovensku je možné legálne zarobiť na sociálnych sieťach vykonávaním rôznych aktivít, ako napríklad:

  • správa účtov pre klientov – mnohé spoločnosti hľadajú ľudí, ktorí im pomôžu s údržbou a správou ich sociálnych účtov. Aký je však cenník správy sociálnych sietí?
  • vytváranie obsahu pre sociálne médiá – niektoré spoločnosti tiež potrebujú ľudí, ktorí im pomôžu pri vytváraní obsahu, ako sú napríklad blogy, videá a príspevky na sociálne médiá
  • konzultácie – skúsenosti s riadením sociálnych sietí je možné poskytovať formou konzultácie a poradenstva pre klientov
  • inzerovanie produktov – mnohé spoločnosti tiež potrebujú ľudí, ktorí im pomôžu s inzerovaním produktov na sociálnych sieťach
  • marketing sociálnych médií – skúsenosti s marketingom na sociálnych sieťach môžu byť poskytované klientom formou služieb

Všetky tieto činnosti, ale aj iné zárobkové činnosti prebiehajúce na sociálnych sieťach, si vyžadujú založenie živnosti alebo spoločnosti s ručením obmedzením. Možnosťou je aj stať sa zamestnancom, napríklad reklamnej agentúry, ktorá takéto služby poskytuje.